Såklart blev det grillat till huvudrätt

Min trerätters till mamma och pappa fortsatte med grillat såklart! Jag älskar verkligen grillat så för mig var det ett självklart val. :) Eftersom vi skulle till stranden dagen efter gjorde jag extra mycket kyckling och sen gjorde vi en wrap med den dagen efter. Supergott! Här har du min huvudrätt!

GRILLAD KYCKLING MED ROTFRUKTER OCH DUOTZATSIKI
4 portioner

ca 900 g kycklingfilé (och då räckte det till mackor dagen efter)

Marinad
4 msk flytande honung 
2 dl sweet chilisås
saften från 1 lime
2 tsk kinesisk soja
1 riven vitlöksklyfta
1 tsk salt
lite färskmalen svartpeppar

Tzatsiki 1
2,5 dl turkisk yoghurt
1 - 2 vitlöksklyftor
10 cm riven och urkramad gurka
salt och peppar
2 msk finhackad dill

Tzatsiki 2
2,5 dl turkisk yoghurt
1 - 2 vitlöksklyftor
10 cm riven och urkramad gurka
salt och peppar
2 msk finhackad mynta

Rotfrukter (ta så mycket som du tror att dina gäster äter)
färskpotatis
morötter
färsk rödlök
salt och peppar
smör
olivolja
1 förpackning grekisk fårfeta

Såhär gör du
Kycklingen
Blanda ihop ingredienserna till marinaden och smaka av. Tillsätt eventuellt mer av någon ingrediens om du tycker att det behövs. Dela sedan kycklingfiléerna på mitten och lägg ner dem i marinaden. Se till att alla kycklingbitar får rikligt med marinad på sig. Låt sedan stå i kylen i några timmar. Ju längre desto bättre! Grilla sedan kycklingen så att den får fin färg och är genomstekt.

Tzatsiki
Rör ihop yoghurten och den rivna gurkan. Pressa eller riv i vitlöken och smaka av med salt och peppar. Tillsätt myntan/dillen och smaka av.

Rotfrukterna
Skala eller skölj potatisen och morötterna. Jag vill gärna ha skalen kvar och därför sköljer jag bara bort jorden. Dela löken i klyftor. Häll lite olja i botten på en långpanna eller ugnssäker form. Lägg i potatis, morot och lök och salta och peppra. Klicka över lite smör och sätt in i ugnen. När rotfrukterna nästan är klara smular du över fetaosten och ställer in formen/långpannan i ugnen igen.

Servera kycklingen tillsammans med tzatsikin, rotfrukterna och en god sallad.

 

SMAKLIG SPIS!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0