Det ska vara pannkakor på lördagar

Pannkakor! Jag älskar pannkakor! Allra godast är det med små plättar, men jag har inget plättjärn så stora pannkakor får duga. Hela förra veckan har jag varit sugen på pannkakor med blåbärssylt, men varken haft tid eller lust att ställa mig och steka. För visst är det så in i nordens tråkigt att steka pannkakor?

Men i lördags tog jag tag i mitt sug! Då blev det först ärtsoppa (tyvärr inte hemkokad eftersom jag kom på det alldeles för sent... De där nedrans ärtorna ska ju ligga i blöt i en herrans massa timmar!) med stark senap i och knäckemacka vid sidan om. Och så pannkakor med blåbärssylt till efterrätt. En riktig torsdagsmiddag som faktiskt funkade precis lika bra till sen lunch/tidig middag på en lördag. Lite knas, men åh så gott!


PANNKAKOR

10 st enligt receptet, men det beror såklart på hur stora pannkakor du gör


4 dl vetemjöl 
½ tsk salt
1 ½ tsk strösocker
2 tsk vaniljsocker
8 dl mjölk
1 msk smör
2 ägg

Smör till gräddning

blåbärssylt och vispad grädde till servering


Såhär gör du

Blanda vetemjöl, salt, strösocker, vaniljsocker och hälften av mjölken till en slät smet. Smält smöret, häll i resterande mjölk och vispa ner det i smeten. Tillsätt äggen. Låt smeten svälla 20-30 min. Smält en klick smör i en medelvarm stekpanna och grädda tunna pannkakor. Vänd när ytan stelnat något och undersidan blivit gyllene. Servera direkt med grädde och sylt!



 


Smaskens!

SMAKLIG MÅLTID!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0