Halv grek plus turk

Första kvällen i Stockholm åt vi på ett ställe som vi har provat innan - Halv grek plus turk. Det är precis som det låter en grekturkisk restaurang med bara meze (smårätter) på menyn. Du och ditt sällskap plockar alltså ihop smårätter som ni kan sitta och äta av. De har både varma och kalla meze i olika smaker. Röror, sallader, spett, vegetariska varianter, fisk, skaldjur, kött och fågel. Något för alla helt enkelt!

 

Jag fullkomligt älskar Halv grek plus turk! Meze likaså! Plockmat är underbart! Mycket därför att det går att smaka lite av varje och hitta sina favoriter. Priserna på Halv grek plus turk är ganska bra tycker jag. Vi var tre personer som beställde in nio rätter och en flaska vin. Det landade på ca 300 kr/person och då har jag även räknat in dricksen. Vi blev mätta och mer därtill så vi var helt klart nöjda!

Halv grek plus turk kan vara lätt att missa! Förra året gick vi förbi dörren och undrade sekunderna senare var tusan restaurangen låg. Det finns ingen direkt skylt så det gäller att veta vilken adress du ska till. Inredningen i restaurangen är lite mörk och murrig. Ljuset är rejält nerdimmat och jag gillar det! Jag får vibbar från Grekland och Turkiet (jag har bara varit i Grekland, men ändå...) och jag trivs på restaurangen!

 

Den här kvällen tog vi in lite blandade saker till bordet - tzatziki, aubergineröra med fetaost och dill (supergod!), mynta- och chilikryddad tomat-bulghur med citron och romansallad, cherkessisk kryddig kyckling- och valnöts-'gucka', färska rödbetor med balsamico, fetaost och pinjenötter, friterade fårostcigarrer, heta honungs- och sumacglacerade kammben och cheddargratinerad scampi med tomat och fänkål. Ja, det var nog allt! Och jisses så gott det var! Det riktigt vattnas i munnen när jag tänker på det nu!

Om jag ska säga något negativt om Halv grek plus turk så är det att det var väldigt mycket personal den här kvällen! Nu kanske du tycker att jag är konstig som säger så... Det är ju jättebra om det är mycket personal på en resturang! Ja, det är det... Varför tycker jag då att det var dåligt? Jo... För den här kvällen jobbade det tre servitörer på restuarangen och alla tre tycktes sköta alla borden. Detta innebar att det var tre personer som kom och frågade om vi ville beställa dricka, tre personer som ville ta upp beställning, tre personer som frågade oss om vi ville ha efterrätt (detta trots att vi hade bett den första personen om notan). Såklart är det bra att en restaurang har tillräckligt mycket personal och bra sådan, men jag gillar när det är en servitör som har huvudansvaret för ens bord!

Den här kritiken är såklart inget allvarligt! :) Jag älskar maten, miljön, personalen och det faktum att de endast serverar meze. Jag gillar restauranger som kör konceptet hela vägen ut och inte slänger in någon à la carte bara för att.

Så Halv grek plus turk rekommenderar jag starkt! Gå dit, beställ in massa gott och bara njuuuut!




 
Bilder från vårens besök på Halv grek plus turk.


Kommentarer
Postat av: mamma

Så gott. Vill dit igen !

2010-11-10 @ 09:03:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0