En efterrätt som smakar ljuvligt


Till efterrätt förra lördagen blev det en ljuvligt god crème brûlée! Jag älskar crème brûlée! Dessvärre har jag ingen brännare så det där goda med att ha en kall insida med en varm, knäckig yta fick jag tyvärr vara utan! I stället blev det en ljummen insida med en varm, knäckig yta!  Inte fel det heller!

Jag och pappa valde att ha lite hallon till vår crème brûlée och det blev suveränt gott! Jag hoppas att du ska våga dig på att testa receptet!


CRÈME BRÛLÉE MED HALLON
4 portioner

6 st äggulor
2 dl vispgrädde
3 dl mjölk
80 g socker
1 st vaniljstång

Till karamellisering:
3 msk brunt farinsocker
2 msk strösocker

hallon till garnering


Såhr gör du
Sätt ugnen på 180 grader. Dela vaniljstången och skrapa ur den och lägg fröna och stången och lite av strösockret i en kastrull. Tillsätt grädden och mjölken och värm upp. Blanda äggulor och resten av sockret i en bunke. Vispa lätt. Häll sen över gräddblandningen och fortsätt att vispa tills allt blandat sig.

Smöra 4 små formar. Ta bort vaniljstången och häll upp blandningen i formarna. Ställ dem i en långpanna med hett vatten upp till halva höjden på formarna. Grädda i nedre delen av ugnen cirka 40 minuter eller tills de har stelnat. Ta ut formarna och låt dem kallna.

Sätt ugnen på 250 grader grillvärme. Strö farinsocker och strösocker över formarna. Gratinera formarna tills de får en gyllenbrun färg, cirka 5 - 10 minuter. Garnera med lite hallon och servera direkt.







SMAKLIG SPIS!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0