En hamburgare på kyckling

Förra helgen var min mamma och pappa på besök! Alltid lika mysigt när de kommer och hälsa på mig. På fredagen lagade jag mat till dem och då bjöds det på en kycklingburgare med chilimajonnäs och till det lite lyxpommes. Originalreceptet kommer från alltommat.se och jag kan säga att det var gott!! Väldigt gott!! Perfekt för en fredagkväll! Kanske ska jag kolla om jag kan göra en variant på detta ikväll? *hmmmmm*

 

KYCKLINGBURGARE MED CHILIMAJONNÄS

4 portioner

6 skivor bacon

500 g kycklingfärs

1 ägg

1 tsk salt
lite nymalen svartpeppar
2,5 msk strimlad eller hackad persilja
1 msk smör

Chilimajonnäs

5 msk majonnäs

3 - 4 msk sweet chilisås (anpassa efter hur starkt du vill ha det)

 

Tillbehör:
4 st hamburgerbröd

rucolasallad

1 st tomat i skivor

½ rödlök i ringar

pommes (hemmagjorda eller köpta)


Såhär gör du
Finhacka två baconskivor. Blanda kycklingfärsen med bacon, ägg, salt och persilja. Dela färsen i fyra delar och forma den till burgare på vattensköljd skärbräda. Hetta upp smör och olja i en stekpanna. Stek burgarna på medelvärme tills de fått fin färg, 2-3 min på varje sida. Efterstek under lock 3-5 min.

Stek resten av baconskivorna knapriga. Låt dem rinna av på hushållspapper.

Blanda majonnäs och chilisås. Grilla hamburgerbröden så att de får fin färg. Lägg burgarna i hamburgerbröden och toppa med chilimajonnäs, bacon, lök- och tomatskivor och rucola.

 


Förlåt för en lite småsuddig bild. Men gott var det!



SMAKLIG SPIS!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0