Enkelt är min melodi

Jag älskar enkla och snabba maträtter. Ja, om de är goda såklart. :) På vardagskvällarna är det basic som gäller om jag vill ha mat i någorlunda tid. Jag har några recept som jag älskar och som blir klara på nolltid (nästan i alla fall). Det här receptet är just ett sådant. Enkelt, snabbt och GOTT!

Den här rätten har jag lagat lite titt som tätt i flera års tid. Jag hittade det i en arla-broschyr i en mataffär för kanske... Jamen säg 2003 kanske...? Nu var det väldigt längesen jag lagade och därför var det dags. Dags att laga en gooood limekyckling. Originalreceptet kommer alltså från arla, men jag har ändrat det liiite. :) Hoppas att det ska smaka!


LIMEKYCKLING

4 portioner

ca 500 g kycklingfilé

smör till stekning

1 tsk salt

1 krm svartpeppar

½ lime (plus lite till)

1,5 dl vatten

2 dl creme fraiche

1 hönsbuljongtärning

0,5 tsk soja

1,5 msk honung


Wokad vitkål

ca 3 dl vitkål skuren i lite större bitar

smör eller olja till stekning

salt och peppar

2-3 msk balsamvinäger


Serveras med ris, pasta, potatis eller lättkokta grönsaker


Såhär gör du
Börja med att dela kycklingen i mindre bitar. Stek den i smör i en stekpanna och krydda med salt och peppar.

Skölj limen noga i ljummet vatten. Riv bort skalet och pressa ut saften från halva frukten. Häll detta över kycklingen.

Vispa ihop vatten, creme fraiche, soja, honung och smulad buljongtärning. Häll blandningen i pannan och rör ihop med limen och kycklingen. Låt koka under lock i några minuter på svag värme.

Gör under tiden den wokade vitkålen. Bryn snabbt i smör eller olja i en het stekpanna. Salta och peppra. Vitkålen ska få lite färg! Lägg vitkålen i en skål och häll över balsamvinägern. Låt stå tills maten är klar.

Servera rätten med vitkålen och ris, pasta, potatis (t ex klyftpotatis) eller lättkokta grönsaker (idag hade jag blomkål, morot och harricot verts).

Tips! Smaka av när det kommer till lime och honung. Det är viktigt att det är en bra balans mellan syrligt och sött.

Testa att byta ut limen mot apelsin och honungen mot sambal oelek (minska då mängden något). Då blir det en söt/het sås i stället!

Jag har testat den här rätten med pasta, hasselbackpotatis och klyftpotatis innan. Jag föredrog potatis. Den här gången ville jag dock ha lite lättkokta grönsaker till och det blev mycket gott! Ta vad du gillar helt enkelt!

Variera rätten genom att byta ut kycklingen mot fläskfilé. Skär då filén i centimetertjocka skivor!





SMAKLIG SPIS!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ser gott ut, kanske bli helgens middag =)

2010-10-01 @ 21:02:34
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0