Husmanskost.

Jag lagar inte husmanskost så ofta. Det är synd för det är ju så in i nordens gott! Men på min semester lagade jag en utomordentligt god måltid som verkligen kan klassas som husmanskost - lövbiffsrullader. Åh herregud så gott det blev! Bland det godaste jag har lagat någonsin tror jag. :) Det här ska jag laga fler gånger!! Här får du receptet och du bara måste laga det!


LÖVBIFFSRULLADER
4 portioner

7 - 10 st lövbiffsbitar (beroende på hur stora de är)
1 paket bacon
1 gul lök
1 dl riven pepparrot
2 msk dijonsenap
vatten

Såsen
Skyn från rulladkoket
1 - 2 msk kalvfond
0,5 dl vatten
2 - 3 dl grädde
2 - 3 msk dijonsenap
salt och peppar
ev maizenaredning


Tillbehör
kokt, pressad potatis
vinbärsgelé
ev lite kokta grönsaker eller en sallad


Såhär gör du
Finhacka löken och lägg i en skål. Strimla baconet tunt och blanda ihop med löken. Rör i dijonsenap och riven pepparrot. Bred fyllningen på lövbiffsbitarna och rulla ihop till små rullader. Fäst änden med en tandpetare.

Stek rulladerna i smör i en traktörpanna eller en stekpanna med lite högre kanter. Rulladerna ska få fin färg runt om. Häll på vatten och låt rulladerna småputtra i ungefär en timme. Fyll på med vatten efter behov.

Ta upp rulladerna ur pannan och sila skyn som finns i pannan. Häll tillbaka skyn i pannan och låt koka upp. Blanda i fond och vatten. Låt koka en liten stund innan du tillsätter dijonsenap och grädde. Låt småputtra en liten stund och smaka sedan av med salt, peppar och ev lite mer senap. Du kanske också behöver reda av såsen med lite maizenaredning.

När såsen har god smak ska rulladerna läggas i och puttra med i ett par minuter. Servera sedan med pressad potatis, gelé och grönsaker.







SMAKLIG SPIS!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0