Min saft.

Idag har jag kokat saft. Jag hade lite vinbär kvar från förra året i frysen och eftersom jag vet att min käre far har plockat nya till mig så kokade jag saft på nästan allt jag hade kvar i frysen. Åh vad det är gott med hemkokad saft! Min är lite syrlig eftersom jag inte gillar sötsliskig saft. Testa vettja!


REBECCAS SYRLIGA RÖDA VINBÄRSSAFT MED EN TOUCH AV RABARBER
ca 1,5 l

3 l röda vinbär
5 st rabarberstjälkar
6 dl vatten
6 ½ dl socker (till 1 ½ l vinbärskok)

Såhär gör du
Skölj vinbären och plocka bort ev blad och smuts. Stjälkarna kan sitta kvar. Skölj och dela rabarberna i bitar.

Koka upp vattnet i en stor kastrull. När vattnet kokar lägger du i bären och låter detta koka i ca 10 minuter. Krossa gärna bären och rabarberbitarna mot kanten av grytan.

Sila bären och saften genom en saftsil i ca 30 minuter. Det funkar även bra med en ren kökshandduk och en durkslag.

Mät upp hur mycket vinbärskok du har fått och häll detta i en ren gryta. Tillsätt önskad mängd socker (man brukar räkna ungefär 5 - 6 dl socker/liter vinbärskok, men jag vill ha min liiiite surare än så och därför tar jag mindre socker), lite i taget. Låt saften koka upp och låt småputtra i ca 10 minuter. Skumma av saften.

Häll upp saften på rena, varma flaskor eller i burkar. Ställ in i kylskåpet eller i frysen. När du sedan vill ha ett glas saft är det bara att spä ut den till önskad styrka!


TIPS! Egentligen ska det som sagt vara ca 5 - 6 dl socker/liter vinbärskok. Jag gillar att saften är lite surare och därför tar jag lite mindre. Testa dig fram till vad du tycker är godast!

Du kan såklart även byta ut de röda vinbären mot svarta eller ha en kombination av båda bären.

Om du inte vill att saften ska bli dålig kan du använda konserveringsmedel i din saft. Det brukar stå vid bakgrejerna i affären. Om du inte vill ha någon konserveringsmedel i din saft, men ändå vill att den ska hålla längre... Ja, då lägger du in den i frysen!


 

LYCKA TILL MED SAFTKOKET!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0