Kärlek/snoddas/mocka

Kärt barn har många namn. En del bakverk kan heta lite olika saker beroende på vem du frågar. Ta till exempel den där långpannekakan med chokladsmak som har kaffeglasyr och kokos på toppen. Hemma hos min familj hette den mockaruta. Det var det enda namnet jag kände till. Så när mina kompisar började på att prata om snoddas och kärleksmums så förstod jag först inte vad de menade. Men jag upptäckte ju snabbt att det var en och samma kaka.

Just kärleksmums/snoddas/mockarutor har alltid varit en favorit! När jag var liten hade mamma alltid sådana i frysen som stod precis intill mitt lekrum i källaren. Så där sprang jag och nallade mockarutor som jag satt och åt i mitt Pippi-tält. Jag kom på ett jättebra sätt att tina dem på... Genom att blåsa in luft i dem. Så jag åt väl ett par mockarutor om dagen ibland. Det var ett under att jag var så liten och tanig på den tiden! :)

I slutet av förra veckan när jag skulle göra min sista introduktionsdag på Avenyn så bjöd jag på lite fika. Jag kan ju inte missa ett tillfälle att få baka! :) Då föll min tanke på just kärleksmums/snoddas/mockarutor. Men jag valde att göra dem i muffinsvariant. Här är receptet!

KÄRLEKSMUMSMUFFINS

3 ägg
3 dl socker
1,5 dl mjölk
4,5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
5- 6 msk kakao
150 gram smält smör


Glasyr
3,5 dl florsocker
50 gram smält smör
2 tsk vaniljsocker
5 msk starkt kaffe
3 msk kakao

Kokos att strö över


Såhär gör du
Vispa ägg och socker ljust och fluffigt. Blanda ihop alla torra ingredienser. Häll ner mjölken i det smälta smöret. Vänd försiktigt ner mjölblandningen och smöret om vartannat - lite i taget. Vänd ihop till en jämn smet. Häll smeten i muffinsformar och grädda i 175 grader i 15 - 20 minuter. 

Blanda ihop alla ingredienser till glasyren och bred detta över muffinsen medan de fortfarande är varma, strö över kokos. Låt kallna och stelna.


  

LYCKA TILL MED BAKET!


Kommentarer
Postat av: Linnea Sjöström Foto & Vardag

mums! Guud va goda dom ser ut :) Måste testas någon dag! Det vore kul om du kommenterade vad du tycker om min blogg,mina bilder eller något annat. OM du gillar min blogg, följ den gärna med bloglovin, det vore trevligt :) Hoppas du får en fin dag!

2011-06-02 @ 14:03:51
URL: http://linneaasjostrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0