Kakan som smaka himmel

Det känns som att det var evigheter sedan jag bakade! Visst jag bakade födelsedagstårta till Maria förra helgen, men innan dess var det sååå längesedan jag bakade. Min favoritsyssla har fått stå undan för andra saker helt enkelt.

Men i lördags kände jag att det var dags igen! Jag kände baksug och eftersom jag skulle på middag till herr och fru A ikväll så kände jag att lite kaka är trevligt att ta med sig. :)

I frysen har jag massa småländska vinbär som jag plockade när jag var hemma hos mamma och pappa i somras. Lite har fått bli saft och sen har det liksom inte blivit mer. Jag vet att mer vinbär kommer flytta i min frys snart eftersom min underbare pappa har plockat mer och lagt i deras frys!

Därför beslutade jag mig för att baka en kaka med just vinbär. Googlade lite och hittade ett recept på matklubben.se på just vinbärskaka. En långpannekaka med vinbärsmaräng på toppen. Låter inte det underbart! Den fick det bli! Och jisses så god den blev! Söt, syrlig, krispig, mjuk och rena himmelriket för smaklökarna. Testa den!


LÅNGPANNEKAKA MED VINBÄRSMARÄNG
1 normalstor långpanna

Kaka
75 g margarin
3 dl socker
5 äggulor
6 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1½ msk vaniljsocker
2 ¼ dl kall mjölk
3 msk kokande vatten

Maräng
5 äggvitor
5 dl socker
1½ msk vaniljsocker
5 dl repade vinbär

Såhär gör du
Sätt ugnen på 200 grader. Rör socker och margarin vitt och pösigt. Jag använde elvisp till en början. Tillsätt äggulorna. Blanda de torra ingredienserna och rör i omväxlande med mjölk och vatten. Bred ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper eller som är smörad och bröad. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 15 min.

Under tiden gör du vinbärsmarängen. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Du ska kunna hålla bunken över huvudet utan att skummet trillar ur skålen. Vispa sedan i sockret, lite i taget. Avsluta med att försiktigt, försiktigt röra i vinbären.

När kakan har varit inne i 15 minuter tar du ut den och höjer ugnen till 250 grader. Bred försiktigt över marängsmeten på toppen av kakan. Grädda i mitten av ugnen i ca 5 - 6 minuter. Stäng av ugnen och sätt en träslev så att luckan står lite på glänt. Låt kakan stå inne tills ugnen har svalnat.

Skär kakan i bitar. Ät direkt eller frys in!


Tips! Jag kan även tänka mig att detta blir gott med andra bär i marängsmeten. Kanske nyplockade blåbär eller hallon? Rör bara i bären försiktigt så att de inte mosas!

Testa att smaksätta kakan med lite rivet citronskal eller något annat som du gillar.

Om du vill utnyttja höstens goda äpplen kan du göra samma smet och blanda i lite kanel. Tryck sedan ner äppelskivor i smeten innan gräddning. Avsluta med marängen utan några bär i. *mumma*


                 



   


SMAKLIG FIKA!!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0